top of page
חיפוש

חשיבות האינטיליגנציה בהשקעות

עודכן: 20 באוג׳ 2018



בשנים 1719-1720 אחת המניות החמות ביותר בבורסה של דאז הייתה חברת "הים הדרומי".

החברה קיבלה מונופול על המסחר של כל הקולוניות ותחומי ההשפעה של בריטניה בים הדרומי, בתמורה היא קיבלה על עצמה את החוב הלאומי של אנגליה שהצטבר במלחמת הירושה הספרדית.

בעקבות חתימת הסכם המונופול החלו לזרום אל החברה כספים מכל רחבי הממלכה ע"י משקיעים שהבינו את הפוטנציאל הכלכלי של חברת המונופול, מבין כל המשקיעים המפורסם שבהם היה סר אייזק ניוטון.


באביב של שנת 1720, לאחר שהמניה זינקה ביותר מ100% תחושת הבטן של ניוטון היתה שהשוק יוצא משליטה.  הפיזיקאי הגדול מילמל שהוא "יכול לחשב את תנועת גרמי השמים, אך לא את השיגעון של אנשים".

ניוטון זרק את  מניות חברת הים הדרומי ושלשל  לכיסו רווח של 100% בהיקף של 7,000 £ ,מה שניוטון לא ידע שמהלך העליות היה רק בתחילתו.


לאחר מספר חודשים נוספים המניה זינקה כבר בכמעט 400% אחוז ,ניוטון שחש תסכול רב בגלל שמכר את המניה אחרי רווח זעום של 100% בלבד, נסחף בהתלהבות הפראית של השוק, לא התאפק וקפץ שוב בחזרה במחיר הרבה יותר גבוה. בששת החודשים אחרי, המניה התרסקה בלמעלה מ80% וניוטון הפסיד קרוב  ל£20,000

(סכום השקול ל3 מיליון דולר היום).עד סוף חייו הוא אסר לכל מי שהיה לידו להוציא מהפה את השם של חברת "הים הדרומי".


וועדת חקירה שהוקמה ב-1721 גילתה שחיתות רחבת היקף בה היו מעורבים פוליטיקאים עם אנשי עסקים, בפועל החברה לא עסקה הרבה במסחר וצברה כספים ממשקיעים שנמשכו לפוטנציאל ההתעשרות מהמונופול הדורסני(זו כמובן הייתה סוג של הונאת פונזי). סר אייזיק ניוטון היה אחד האנשים האינטליגנטיים והמבריקים ביותר שחיו אי פעם, דבר שלא עזר לו ולא הצליח להציל אותו מפני כוחות השוק.


הרבה אנשים חכמים וטובים שהצליחו בהמון תחומים אחרים בחיים כשלו לחלוטין בשוק ההון, התסכול שהם מרגישים במובן מסויים גדול יותר מתסכולו של כל אדם רגיל(זו הפעם הראשונה שהם נתקלים בחומה שהם לא מצליחים לעבור או לשבור). מנגד קיימים אלפי משקיעים וסוחרים ברחבי העולם שלא סיימו תיכון ומצליחים בצורה יוצאת דופן, הם מצויידים בנשק החשוב ביותר בתחום והוא משמעת.

אם גם אתם נכשלתם בלהשקיע עד כה, זה לא בגלל האינטלגנציה שלכם, זה בגלל שכמו סר אייזיק ניוטון לא פיתחתם את המשמעת הרגשית, שהשקעה מוצלחת דורשת.

48 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page